ÄVENTYR

VÄSTERTOPPEN PÅ OTTFJÄLLET

Den här helgen var planen egentligen att segla med Vera. Men det skulle blåsa kuling i Stockholms skärgård så det blev ändrade planer. Istället så surrade jag fast en säng på taket på bilen och drog upp till Åre för att bygga en loftsäng i lyan. Väderprognosen såg dyster ut även här med en massa regn, men tji fick smhi för det blev minsann en del sol också! Efter en massa snickrande på morgonen så fick jag några timmar över och kunde spänna på mig löparskorna.

Cykling Philip Karlberg Cykling Philip Karlberg

BIKEPACKING PÅ ÖLAND

I början av året bestämde jag och David att vi skulle cykla på Gotland. Men eftersom vi bor på olika håll och färjorna till Gotland synkade väldigt dåligt mellan Oskarsham och Nynäshamn, bestämde vi oss för att cykla på Öland istället. Jag hade själv sett väldigt lite av Öland, och dessutom fick vi tid att cykla runt hela Öland istället för halva Gotland. Ett beslut som visade sig bli riktigt bra!

GULLVIVERALLYT

Så var det äntligen dags, Gullviverallyt! I år seglade jag och David med tjejerna igen. Vi var riktigt peppade efter lång och kall vinter. Vädret var inledningsvis lite trist, men snart lovades det massor av sol och fina vindar.

TOPPTUR TILL GETVALEN

Bara två veckor efter påsk är jag tillbaka i Åre för att suga den sista musten ur vintern, och idag var det äntligen dags för min första topptur i Storulvån. Vi var ett stort gäng som var uppe för att fira Allan som fyllde jämnt, men också för att passa på att åka skidor av alla dess slag. Vädret var fantastiskt och det gick banne mig inte att klaga på något denna dag.

TOPPTUR PÅ MULLFJÄLLET

Idag var den sista dagen på påsklovet och jag kände att jag ville så gärna få till en topptur innan bilen skulle packas inför hemresan. Det hade dumpat snö i ett dygn men nu gassade solen, så jag spände på stighudarna och började knalla upp i Englandsbacken.

TOPPTUR I PANNLAMPANS SKEN

Julen började lida mot sitt slut och efter en hel dag i backen kände jag mig ändå inte helt nöjd. Så när solen gick ner över dalen och liftarna höll på att stänga, så spände jag på mig stighudarna för att ta ett sista åk i Tegefjäll.

TOPPTUR PÅ RENFJÄLLET

I Åre hade det fullkomligt dumpat snö senaste veckorna och jag hade några semesterdagar kvar, så jag, Allan och Odd tog tåget upp för några dagars skidåkning i Årefjällen.

GRÄNSÖ TRAILRUN

Eftersom några av mina gamla vänner inte bor i Stockholm längre, så tänkte jag att det kunde vara kul att springa ett lopp i Västervik eftersom vi alla kommer därifrån. Det tyckte uppenbarligen mina vänner också, för till slut blev vi fyra som sprang Gränsö Trail Run.

Skridsko Philip Karlberg Skridsko Philip Karlberg

SKRIDSKO PÅ ÅNNSJÖN

Det var dags för höstlov i Åre. Och några dagar innan jag och Vera skulle åka upp, så började det dyka upp skridskobilder från Åre till höger och vänster i sociala medier. Hade isarna redan lagt sig där uppe alltså? Ja, det verkade onekligen så. Och vilken dag vi fick!

HANINGE TRAILRUN

När jag vaknade i morse var jag ganska opepp på att springa lopp. Jag har varit lite småförkyld i veckan och inte hunnit med några långpass på ett tag. Men jag tog mig i kragen och åkte till Haninge till slut i alla fall. Vädret var fantastiskt med en temperatur på nio grader och väl där började det kännas ganska bra ändå.

SÄSONGSAVSLUTNING MED LUFFA

Så var den här, årets sista segling. Prognosen lovade mycket vind och en hel del sol. Vi kastade loss på lördag morgon och vi bestämde oss för att segla norrut. Det blåste en frisk SO 7-8 m/s och vi satte kurs mot Stora Nassa.

SOLO TILL TORKORNA

Segelsäsongen går mot sitt slut och jag kände mig lite stressad över att jag har seglat så lite i år. Så det blev en kort liten solotur i helgen. Jag kom iväg först kl fyra på eftermiddagen så det blev en kort tur till Torkorna innan mörkret föll på.

TOPPTUR PÅ SYLARNA

Efter att ha gjort ett massa dagsvandringar i Åre under ett par år bestämde vi oss i början av året för att göra en lite längre vandring till hösten. Återigen siktade vi mot Jämtlandstriangeln men denna gång med tält och egen medhavd mat.

JÄMTLANDSTRIANGELN MED FAMILJEN

I början av året frågade min fru mig vad jag önskade mig i 50-årspresent. Hon hade lite planer på en resa till Norge men det var inte helt enkelt att planera en resa utan att diskutera det med mig först, med tanke på semester osv. Men efter lite funderande kom jag på vad jag verkligen önskade mig, att familjen skulle vandra Jämtlandstriangeln!

RENFJÄLLSRUNDAN TRAIL

Min vecka som gräsänkling i Åre fortsätter och idag tog jag mig an att springa upp för Renfjället. Detta fantastiska fjäll är en riktig favorit med sina vackra små sjöar på toppen, och som grädde på moset kan man ta en våffla på Vita Renen när man är där.

OTTSJÖ 12K

Inatt vaknade jag upp och hade ångest över att jag skulle tävla. Jag började ju springa för hälsan, äventyret och naturupplevelserna, men nu skulle jag ju helt plötsligt prestera och hamna i en resultatlista. Några timmar senare vaknade jag upp och bestämde mig för att ta det lugnt och köra ”mitt race”. Yeah right…

LILLSKUTAN FRÅN BJÖRNEN

Idag beslöt jag mig för att gå upp på Lillskutan, och eftersom jag tycker att det är halvkul att vandra i serpentinerna ovanför Fjällgården så bestämde jag mig för att utgå från Björnen.

VÄLLISTE TRAIL

Idag tog jag min första löprunda upp på ett fjäll! Och på min första semesterdag här bestämde jag mig för att springa Välliste Runt. Jag vandrade samma led förra sommaren, men då var det en tjock dimma på toppen så jag kunde inte njuta av utsikten den gången. Men idag tog jag tjuren vid hornen och tog det brantaste partiet först och sprang leden baklänges.

HÅLLFJÄLLET

Idag var vår sista dag i Åre för denna gång. Vi har bockat av dom flesta leder runt Åre nu, men en led hade vi kvar, Hållfjället! Så vi packade vår matsäck och tog bilen till Ottsjö.

STORULVÅFJÄLLET

Vår andra dag i Åre tog vi bilen till Storulvån. Vår plan var att vandra upp på Getryggen, men när vi kom fram så upptäckte vi att det var betydligt mer snö där än vi trodde. Hela toppen var helt täckt av snö, så vi beslöt oss för att vandra upp för Storulvåfjälellet istället.